Möt Nina Hjelm – medierådgivare radio

Nina är medierådgivare med fokus på radio. I en intervju berättar hon om sitt arbete, sin passion och på vilket sätt radioreklamen når fram till mottagaren med känslor.

Hej Nina, berätta om dig själv och vad som driver dig i ditt jobb som medierådgivare och radiosäljare? 

Jag började på Sörmlands Media i april 2020 och jobbar dagligen för att värna om en långsiktig relation till mina kunder. Min stora passion är att hjälpa kunden genom hela processen och jag är kundens bollplank när det kommer till allt ifrån budskap och mål med sin radioprofil till kontakt med produktionsbolag och arbetet för att möta kundens behov. Jag tycker att just ljud är väldigt spännande och även om det fortfarande är ett relativt nytt media är det helt rätt forum när du vill fånga och behålla kundens intresse under en längre tid. Ljud påverkar oss känslomässigt och stannar i långtidsminnet, och lämnar med andra ord ett mentalt fotavtryck. 

Vad är den främsta styrkan med radioreklam?

Radio är en kanal som når brett och som många konsumerar på daglig basis. 9 av 10 lyssnar på radio varje vecka vilket innebär att du som företag når lyssnaren även när de är upptagna med annat, befinner sig på jobbet, i bilen eller hemma, och du når dem vid upprepade tillfällen. Det gör att radio fungerar som en utmärkt påminnelse.

Ljud berör och skapar känslor, vilket i sin tur är väldigt effektivt i marknadsföring – det är det som är unikt med att bygga varumärke med hjälp av ljud och radioreklam.

Genom att välja radio som kanal för din kampanj har du möjlighet att på ett prisvärt sätt påverka din målgrupp. Med ett högt tryck och många spotar uppnår du en snabb och stor räckvidd. Alternativet är ett mindre antal spotar som rullar under en längre period för att långsamt bygga upp ditt varumärke och på så sätt förbli i kundens långtidsminne och alltid vara deras ”top-of-mind”.

Branding är som att borsta tänderna, det fungerar för att du gör det varje dag! 

Hur går det då till om jag som företag vill använda radioreklam i min marknadsföring?

Många kan tro att radioreklam är svårt, komplicerat och dyrt, men jag kan direkt slå hål på dessa myter och skulle i stället vilja säga tvärtom på samtliga punkter. Det du som kund behöver ha koll på är ditt budskap och vad du vill förmedla till dina potentiella kunder. Genom ditt budskap och den känsla du vill förmedla skapar jag, tillsammans med vårt produktionsbolag Fluid, en egen och unik spot för just ditt företag.

Ditt budskap sänds sedan via två av de största och mest aktuella radiokanalerna, Rix FM och Star FM. Kostnaden baseras på hur ofta och hur länge du vill nå ut med ditt budskap och frågan är egentligen bara hur mycket ditt företag vill växa sig starka på marknaden.

Jag finns vid din sida hela vägen och följer upp efter varje avslutad kampanj för att summera din upplevelse och samtidigt se hur vi kan göra det ännu bättre i framtiden. Ljud är obegränsat och allt är möjligt. Med fantasi och glädje kan vi skapa mentala fotavtryck för just ditt företag.

Kan du ge tre bra tips att tänka på när det gäller radioreklam?

  1. Du måste våga för att vinna
  2. Var kreativ i ditt sinne
  3. Låt ljudet gro och jobba långsiktigt

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Fler inlägg