En bransch i ständig förändring

Möt medierådgivaren Sara Ingårda som arbetar på Sörmlands Media sedan 18 år tillbaka. Hon beskriver sitt arbete som spännande och omväxlande.

─ Ibland känns det som att man sitter i Kolmårdens Wildfire, det går fort och det gäller att hänga med i svängarna, blicka framåt och att vara väl förberedd när loopen som kan förändra marknaden och medielandskapet kommer.

Sara Ingårda märker att konsumenternas beteende har förändrats under de senaste åren. Tidigare räckte det med att marknadsföra sig i en mediekanal, idag är marknadsföringsmöjligheterna och antalet mediekanaler oändliga och växer hela tiden.

─ Tack vare att branschen är i ständig förändring så känns det som att jag har bytt jobb flera gånger. Det absolut roligaste med mitt jobb är när jag får möjligheten att jobba nära kunden och utifrån de förutsättningar som finns hjälpa kunden att nå sina affärsmål.

Vad skulle du säga är nyckeln till att lyckas med att hitta rätt mediemix?

─ Det blir viktigare och viktigare att lära känna sina kunder. Två frågor man kan ställa sig är Vad är mina kunder intresserade av och hur konsumerar mina kunder media? Vilka är mina affärsmål och vad är syftet med marknadsföringen? Det är först när vi har svar på dessa frågor som vi kan göra riktigt bra marknadsföringskampanjer och göra uppföljningar tillsammans för att se om vi om vi uppfyllde syftet och målet och vad vi kan utveckla och förbättra.

Utifrån mål och syfte med marknadsföringen så gäller det att hitta en bra mediemix med flera mediekanaler, menar Sara.

─ Ju fler medier du använder dig av desto mer pengar in i kassan för varje investerad krona i marknadsföring. Det finns otroliga synergieffekter när du kombinerar flera mediekanaler. Och när ni väljer mediekanaler så är det viktigt att tänka på hur vill jag att mitt företag ska uppfattas, vad står vi för och vad vill vi förmedla?

I rådande tider när det finns en stor osäkerhet om morgondagen är Saras bästa tips att våga satsa och testa nya vägar för att komma ut stark på andra sidan.

─ Finns inte den ekonomiska möjligheten kan det i stället vara en bra tid att fundera över mål och strategier.

Saras övertygelse är att det är de företag som är kreativa och snabba till förändring som kommer att ta marknadsandelar och komma ut ännu starkare på andra sidan.

─ Fokusera på vad ni kan utveckla, anpassa och förändra för att nå era marknadsmål. Sätt tydliga mål på kort sikt (anpassade efter nuläget) och våga sätt långsiktiga marknadsmål. Gör en plan för hur ni ska ta er dit och vilka hinder ni kan behöva ta er förbi för att nå målet. Finns inte de ekonomiska resurserna till investeringar nu så står ni rustade med en bra strategi och ett tydligt mål när pandemin är över.

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Kontaktformulär.

Vi sparar de uppgifter som du använder i formuläret i vår databas i tre månader i syfte att kunna kontakta dig och följa upp ditt ärende. Du kan när som helst kontakta oss om du önskar att bli glömd. Ett epostmeddelande genereras även med dina uppgifter till oss. Vill du läsa hela vår integritetspolicy hittar du den här!
Tack för ditt meddelande, vi återkopplar snart!
Tyvärr gick något fel när du fyllde i formuläret. Vänligen försök igen.

Fler inlägg

2021-05-17T09:33:20+00:00
Till toppen