Stärk ditt varumärke – från kampanj till strategi

Vad behöver du för att nå dina kunder och få dina affärer att växa?

Som företagare behöver man arbeta på minst två sätt med sin marknadsföring;
1. Always on och 2. Kampanjer.

Always on bygger ditt varumärke på lång sikt. Här utgår du från ditt bolags kärnvärden. Kort sagt vad du gör för skillnad på marknaden. Varför ska man välja dig. Undvik “suitcase words” som service, kvalitet, vi håller vad vi lovar etc. Sådant är självklart. Välj värdeord som du vill att ditt varumärke ska associeras med, välj varumärkets attribut.
Om det går, kommunicera det löpande för att lära dina kunder vad du står för. Används förslagsvis någon typ av frekvensmedia för att kommunicera detta om du har en ändlig budget.

Vad är frekvensmedia? 
Frekvensmedia är ett media där du för en rimlig investering får ditt budskap upprepat om och om igen. Exempel: Utomhusskyltar, radioreklam osv. Man brukar säga att ett varumärke behöver exponeras minst tre gånger för en person för att personen ska etablera någon form av relation till varumärket. Därför är frekvensmedia supereffektivt när det gäller just att bygga varumärke. Sällanköpsprodukter och frekvensmedia mår bra ihop.

Ett exempel på ett företag som har lyckats att bygga sitt varumärke med önskvärda attribut är nätapoteket Apotea. Apotea – snabbt, billigt och fraktfritt. Att köpa läkemedel är ju typ sällanköp i jämförelse med mjölk. När jag behöver Alvedon vill jag ha det snabbt, billigt och fraktfritt. Annars kan jag gå till en butik. De tre attributen matar Apotea sin kommunikation med, för att få mottagaren att tänka på det när den väljer apotek att handla på.

Att bygga ditt företags varumärke är något du måste ägna dig åt under hela året, för att sedan vara top of mind när ditt företags produkter eller tjänster har ”peak season”. Inför ditt företagets ”peak season” är det dags att kavla upp ärmarna och marknadsföra kampanjer som är attraktiva för din målgrupp.

Till exempel: En däckhandlare arbetar hela året med att bygga sitt varumärke och äga sina attribut som företaget vill förknippas med; ”enkelt att köpa och alltid 4:e däcket på köpet”. Inför däckbytessäsongen kampanjar däckhandlaren ut erbjudanden som är attraktiva för den målgrupp som är i behov av att byta däck. En kampanj kan låta: Byt dina däck hos oss, vi har aldrig kö (som du vet har vi oändligt med personal). Dessutom bjuder vi din bil på en tvätt.

Med ett löpande arbete med varumärket i grunden får däckhandlarens kampanjer effekt. Riktigt bra effekt.

När ditt företag sedan vill kommunicera en kampanj, ska du göra det i en kanal där du kan ”påverka” din målgrupp. En målgrupp är inte ”alla” eller ”kvinnor mellan 25 och 35 år”. Ta reda på så mycket du kan om de du redan har eller önska få som kund. Hur lever de, vad gör de på fritiden osv. Här tar man hjälp av sin medierådgivare, de vet allt om vem som konsumerar deras olika kanaler.

Stegen du ska göra för att lyckas med både varumärke och kampanj:

  • Ta tempen på ditt varumärke genom en varumärkesundersökning eller branschkoll.
    Hur upplevs ditt varumärke idag?
  • Med resultatet på undersökningen att utgå ifrån, är det dags att identifiera ditt företagsbehov och ta fram en strategi som beskriver hur du ska flytta ditt varumärke från nuläget till det önskade utfallet.
  • Välj sedan kanaler att kommunicera i för att uppnå ditt affärsmål. Var konsekvent i din kommunikation mot din utvalda målgrupp.
  • Skapa därefter innehåll för kanalerna. Räkna med att du behöver ta fram flera olika produktioner för resp insats. En film gör sig t ex inte så bra i en tidning eller en bild i radio. Kommunikationen kan så klart ändå vara likvärdig.

Vem kan hjälpa dig med allt det här?  
Din medierådgivare på Sörmlands Media, en kontakt med alla lösningar! 

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.