Hej Niklas, VD på Swebad
Vad är företagets core-business?
Vi producerar spabad och inomhusbad som vi primärt säljer via återförsäljare. Vi producerar eget varumärke och producerar även OEM-baserat. Vårt största fokus ligger på vårt eget varumärke.
Vi kallar oss producenter även om vi inte har en egen fabrik.
Hur kom det sig att ni skapade webshoppen, såg ni ett nytt typ av kundbeetende? (Aningen ledande men här tänkte vi lite om hur ni såg att kundbehovet förändrades när Covid kom)
Det är många företag som importerar spabad. Våran styrka är att vi har lokal förankring i Sverige. Vi har en hub med allt runt omkring. Allt från servicedelar, eftermarknadsprodukter till tillbehör osv. Genom att arbeta med en egen webbshop med fokus på dessa produkter visar vi att vi är en trygg leverantör. Vi är övertygade om att detta kommer vara nyckel för vår framgång framöver.
Hur har er verksamhet förändrats under året som gått?
Vi hade turen att vara i en bransch som man investerat i under Coronan. Men vi var även modiga. Vi gasade direkt istället för att permittera. Vi var sex anställda förra året vid den här tiden och nu är vi tolv. Det är ju i dessa tider som det är bästa läget att ta marknadsandelar när många konkurrenter väljer att bromsa. När marknaden blomstrar och alla satsar är det mycket svårare.
Som de ser ut nu, hur arbetar ni med er kommunikation externt?
Vi har gjort en förändring där vi gått från att enbart jobba med vår kommunikation via våra återförsäljare till att nu jobba mer externt. Syftet med kommunikationen är att bygga våra varumärken mer än att det ska leda till direktförsäljning. I det så har vi tagit fram en ny grafisk profil, webbshop och även testat lite YouTube-kampanjer och Google. När det gäller kommunikationen så testar vi oss just nu fram. Vi har även arbetat med influencersamarbeten men där ser vi att det kan vara svårt att hitta rätt. Några vi gjort har gått jättebra och andra som vi trott jättemycket på har inte funkat alls.
Vad skulle du ge för tips om man funderar på influencersamarbeten?
Det gäller att vara selektiv. Det är viktigt att du klickar med den du väljer och att personen genuint vill ha produkten. Gå inte in i något för snabbt utan för dialogen med den tilltänkta under en tid innan ni bestämmer er. Antalet följare överensstämmer inte alltid med utfallet.
